I forbindelse med YouGovs seneste meningsmåling, som jeg skrev om for en uge siden, skrev jurist og radiovært, Nima Zamani, en kommentar i Ekstra Bladet, hvori han kritiserer YouGovs meningsmålinger. Der er flere kritikpunkter, men en af de primære kritikpunkter går på, at YouGovs meningsmålinger anvender muligheden for at ‘vinde gratis præmier’.
Konkret formuleres kritikken som følger: “Hos YouGov er det et mere særligt og snævert udvalgt segment af borgere, der udgør resultatet af meningsmålingen, der altså helt ekseptionelt giver Nye Borgerlige 6-7 flere mandater end alle de andre matematisk redelige målinger. Det er borgere, der blandt andet bruger internettet til at vinde gratis præmier. Man deltager nemlig – og hold nu helt fast – i lodtrækningen om luksusgavekort til internetshopping, når man tilmelder sig hos YouGov. […] Og uden at skulle lyde elitær er det altså oftest de mindre velhavende, der er interesserede i luksusgavekort og gratis sager på nettet. Knap halvdelen er Nye Borgerliges vælgere er arbejdsløse eller står udenfor arbejdsmarkedet.”
Med andre ord kritiseres YouGov for at anvende en bestemt metode, der giver skæve svar. Man kan med rette diskutere og kritisere YouGovs meningsmålinger, men jeg finder ikke den konkrete kritik overbevisende.
Jeg finder ikke kritikken overbevisende, da ingen metode er perfekt. Der er intet der taler for, at noget analyseinstitut kan foretage “matematisk redelige målinger”. Analyseinstitutterne har ikke mulighed for at foretage en tilfældig udvælgelse af stemmeberettigede og spørge om, hvilket parti, de ville stemme på, hvis der var valg i morgen. Det er derfor nemt blot at henvise til nogle specifikke begrænsninger ved ét bestemt analyseinstitut og antage, at andre analyseinstitutter ikke har specifikke begrænsninger og udfordringer.
Det er ikke første gang meningsmålinger kritiseres for at anvende lotterier til at tiltrække respondenter, og jeg skrev et indlæg om dette tilbage i 2015. Spørgsmålet om hvorvidt en meningsmåling anvender et lotteri eller ej er dog ingenlunde det eneste relevante aspekt at kigge på, når man skal forstå rekrutteringen af respondenter til en meningsmåling. Ligeledes er det på ingen måde det eneste aspekt, der er relevant for at forstå, om en meningsmåling kun siger noget om et “særligt og snævert udvalgt segment”.
Mange forestiller sig meningsmålinger som noget der primært består af telefoninterviews, men dette er efterhånden undtagelsen mere end reglen. Mig bekendt anvender alle analyseinstitutter – med undtagelse af Voxmeter – en kombination af telefoninterviews og webpaneldeltagelse. De fleste analyseinstitutter anvender dog ikke egentilmelding, hvor man hos YouGov selv kan tilmelde sig panelet, når man har interesse heri. Dette har dog ikke nødvendigvis noget at gøre med præmier, man kan vinde i et lotteri.
Min pointe er, at YouGov afviger fra de andre analyseinstitutter på nogle parametre, men ikke nødvendigvis i så drastisk et omfang, som man tror. Alle analyseinstitutter ville ønske, at det var nemmere at få fat i et repræsentativt snit af danskerne, at der ville være en højere svarprocent osv., men det er og bliver ikke den virkelighed, vi lever i.
Pointen om at lotterier giver tvivlsomme meningsmålinger er i min optik ikke en tilstrækkelig kritik for at kunne diskvalificere eller diskreditere en meningsmåling. Det er langt mere relevant at se på summen af de metodiske valg, der er aktuelle i forhold til, hvordan et analyseinstitut kommer frem til et bestemt estimat for et parti, herunder hvilke variable der vægtes på, om der anvendes tematiske spørgsmål og andre potentielt vigtige karakteristika.