Min sidste oplevelse med MobilePay

Forleden talte jeg med en ven om MobilePay, hvor jeg kunne berette, at jeg ikke længere bruger denne service (og ikke har brugt den i flere år). I dette indlæg bringer jeg to mails, der giver indblik i min sidste oplevelse med MobilePay. For det første en mail jeg sendte til MobilePay support omrking et problem med en betaling. For det andet deres svar.

Bemærk at begge mails er fra 2019, hvorfor den pågældende fejl ikke længere er aktuel (hvorfor jeg fint kan dele den her). Jeg deler det udelukkende her, da jeg tænker, at det giver et fint indblik i, hvilke udfordringer der kan være forbundet med at lave avancerede systemer.

Her er først min mail:

Kære MobilePay.

Jeg flyttede i 2017 til England og fik i den anledning nyt mobilnummer. Jeg har dog stadig min konto i Danmark og har brugt mit danske nummer (30134002) til MobilePay. I februar havde jeg besøg af en ven fra Danmark, der overførte 450,- til mit nummer. 

Han beretter, at pengene blev overført fra min [sic] konto den 1. marts og har sendt følgende dokumentation:

Det viser sig dog, at der aldrig gik nogle penge ind på min konto, og da jeg spurgte min ven, siger han, at kontoudskriftet viser “MobilePay L. Andersen”, men at det i MobilePay fremgår, at anmodningen kom fra og pengene blev overført til Erik Gahner Larsen (tlf. +45 30134002) den 1. marts. Han siger at han har testet nummeret på MobilePay, og at det rigtignok ikke længere er en konto, men at der er endnu ikke er blevet oprettet en ny på nummeret.

Har I mulighed for at belyse, hvad der er sket i forhåndenværende tilfælde? Og betyder dette, at man generelt ikke kan bruge det navn der står i MobilePay som information om, hvem pengene vil blive overført til?

God weekend.

Mvh.
Erik Gahner Larsen

Her er svaret jeg fik fra MobilePay:

Hej Erik,

Tak for din mail.

Det er en noget speciel sag, vi er vidne til her og jeg kan med sikkerhed sige, at vi aldrig har oplevet noget lignende. Jeg skal prøve at forklare det, så godt jeg kan. Tidslinjen er som følger:

D. 19/2 sender du en anmodning til din ven. På det tidspunkt står MobilePay aftalen på mobilnummer 30134002 i dit navn. Din ven godkender ikke anmodningen med det samme.
D. 28/2 overtager en anden MobilePay bruger nummeret (30134002), da personen har fået dette som et midlertidigt mobilnummer af sit nye teleselskab i forbindelse med skift fra et selskab til et andet.
D. 1/3 godkender din ven anmodningen. I hans MobilePay står anmodningen stadig til at være fra dig, fordi nummeret tilhørte dig, da anmodningen blev afsendt. Men da en anden person i mellemtiden har overtaget mobilnummer 30134002, er det også denne person, som modtager pengene på sin konto, da han godkender. Det er en fejl i vores system og det vender jeg tilbage til. Men det er altså grunden til, at oplysningerne i MobilePay og på kontoudtoget er forskellige.
D. 13/3 går denne persons skifte af teleselskab igennem og vedkommende får et nyt nummer af teleselskabet. Dit gamle nummer bliver derfor “frigivet” i MobilePay og hvis man forsøger at overføre til det efter denne dato, vil man få besked på at “nummeret ikke findes i MobilePay”. Det forklarer den besked din ven nu får i MobilePay, når han taster nummeret ind.

På baggrund af ovenstående vil jeg tage fat i modtagerens bank, bede dem tage fat i deres kunde og sende de 450 kr. til dig som en konto-overførsel. Jeg har dine kontooplysninger i Nordea fra din MobilePay-aftale og det vil også være dem, jeg oplyser til modtagers bank.
Hvis ikke du har modtaget pengene indenfor 3 uger, er sidste mulighed at din ven melder sagen til politiet. Det burde dog ikke komme dertil, men det er sidste mulighed.
Derudover tager jeg fat i vores udviklere, så de kan få rettet fejlen. Det er jo helt klart misvisende, at appen viser den person, der sendte anmodningen, hvis en ny person har overtaget nummeret efterfølgende. Det er dog kun ved anmodninger, der ikke godkendes med det samme, at dette scenarie kan lade sig gøre. Men ikke desto mindre skal det selvfølgelig rettes.

Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os:

Telefon +45 45 144 447
Åbningstider:
Mandag – torsdag              08.00 – 20.00
Fredag 08.00 – 18.00
Lørdag – søndag 10.00 – 16.00

Mail os på adressen: support@mobilepay.dk

Det var – som MobilePay også kunne berettte – en speciel sag. Det skal siges, at jeg aldrig fik en konto-overførsel med 450,-. Jeg valgte dog heller ikke at anbefale min ven at melde sagen til politiet.