BT’s dækning af YouGovs misvisende målinger kan blive en selvopfyldende profeti for Vermund

Ved folketingsvalget i 2019 vurderede YouGov, at Nye Borgerlige ville få hele 4,7% af stemmerne. Dette skete som bekendt ikke, da partiet endte med at få 2,4%. YouGov overvurderede systematisk, hvor stor opbakningen var til Nye Borgerlige. Der var intet andet analyseinstitut, der ramte lige så meget forbi som YouGov.

Der kan være flere forklaringer herpå, herunder især YouGovs metode, hvor de anvender data fra danskere, der selv har tilmeldt sig deres internetpanel. Det er meget plausibelt, at YouGov har væsentlige udfordringer forbundet med at få såkaldt repræsentative data, der kan sige noget generelt om, hvor stor opbakningen er til et parti som Nye Borgerlige.

Der er intet nyt i dette, og som jeg udtalte til Altinget forud for folketingsvalget i 2019, var der en konkret udfordring for YouGov: ”Hvis man eksempelvis kun kigger på meningsmålinger fra YouGov, vil man få et indtryk af, at Nye Borgerliges opbakning er større, end hvis man også kigger på andre meningsmålinger.”

Det sørgelige er, at intet tyder på, at vi har lært noget af folketingsvalget. YouGov giver stadig en systematisk højere opbakning til Nye Borgerlige, og der er ingen grund til at antage, at analyseinstitutterne, der havde ret i 2019, ud af det blå tager fejl i 2020.

Alt dette har implikationer for især BTs dækning, da de bringer YouGovs meningsmålinger. Problemet er, at BT lader som om, at YouGovs meningsmålinger pludselig giver et retvisende billede af, hvor mange danskere, der vil stemme på Nye Borgerlige. Dette er yderst misvisende og har absolut intet med god journalistik at gøre. De to seneste meningsmålinger fra YouGov er gode eksempler herpå.

Den 12. maj rapporterede BT ’breaking news’ med overskriften Vanvittig ny måling for dansk parti. I artiklen kunne man læse, at “Nye Borgerlige står til mere end en fordobling af antallet af mandater, hvis der var valg i dag”. Dette fremkalder en følelse af deja-vu, da denne meningsmåling blot er på niveau med hvad YouGov vurderede partiet ville få i 2019. Kort fortalt er det misvisende at tale om en fordobling, da der ikke var tale om nogen signifikant ændring sammenlignet med tidligere målinger fra YouGov. Der var med andre ord ikke tale om en vanvittig ny måling. Det eneste vanvittige var BTs dækning heraf.

Den 15. juni kunne BT igen formidle ’breaking news’. Denne gang er der tale om en såkaldt historisk måling, hvor Nye Borgerlige angiveligt er større end Dansk Folkeparti. Denne meningsmåling giver Nye Borgerlige 7,7% af stemmerne, hvilket er langt mere end alle andre analyseinstitutter. Der er tale om de akkurat samme begrænsninger i dækningen som ved tidligere meningsmålinger, og der er intet der taler for, at Nye Borgerlige ville få 7,7% af stemmerne, hvis der var valg i morgen. Det kan udelukkende forklares med udgangspunkt i middelmådige meningsmålinger fra YouGov og en elendig politisk dækning fra BT.

Nye Borgerliges opbakning i YouGov-målingerne er problematisk af flere grunde. Vi er allerede bekendt med, at YouGov har udfordringer med at måle opbakningen til dette parti, men det langt mere interessante er spørgsmålet om, hvilken rolle medierne spiller.

BTs dækning af YouGovs meningsmålinger er et paradeeksempel på, at medierne ikke altid har en interesse i at give et retvisende billede af, hvor stor opbakningen er til de politiske partier i meningsmålingerne. Hvis dette var intentionen, ville dækningen have vist, at meningsmålingerne er uenige og i de langt fleste tilfælde vil give Nye Borgerlige en opbakning der er langt lavere end 7,7%.

Formålet med dækningen virker omvendt til at tage én ekstrem meningsmåling og bruge den til at indikere, at der er sket noget ’historisk’. En sådan nyhed vil alt andet lige få større opmærksomhed blandt tilhængere og modstandere af Nye Borgerlige, og dermed tiltrække mere engagement, læsere og annoncekroner.

Det værste er, at det virker. Den seneste meningsmåling er blevet delt tusindvis af gange på de sociale medier af personer med direkte og indirekte tilknytning til Nye Borgerlige. En misvisende meningsmåling når halvvejs rundt om jorden, før sandheden når at få sine bukser på.

De eneste gode nyheder for BT og YouGov er, at deres dækning kan ende med at blive en selvopfyldende profeti. Jo mere BT bidrager til et narrativ om, at Nye Borgerlige er blandt landets største partier, desto mere medvind vil partiet få, der vil appellere til flere vælgere. Med andre ord: BT laver misvisende artikler om opbakningen til Nye Borgerlige, men de medvirker til, at opbakningen til Nye Borgerlige vil være større fremadrettet.

Forskningen viser således, at vælgere bruger meningsmålinger delt i deres sociale netværk til at danne sig indtryk om, hvor stor opbakningen er til politiske partier, med implikationer for, hvilke partier vælgerne vil stemme på. Dette udgør et demokratisk problem når BT og YouGov – ubevidst såvel som bevidst – bidrager til at give et misvisende billede af opbakningen til partierne.

BT og YouGov har i over et år været fælles om at lave dårlig meningsmålingsjournalistik, men det kan undre én at især YouGov sætter sit renommé på højkant ved at skulle stå som afsender på meningsmålinger med konklusioner, der ikke er tilstrækkeligt empirisk belæg for.

Min opfordring har tidligere været, at BT skulle være deres ansvar bevidst og dække meningsmålingerne på en ansvarlig måde. Der er dog intet der tyder på, at BT eller YouGov har intentioner om at ændre procedure. Dette giver igen fin mening, når man ser på, hvor meget trafik og omtale, det skaber. Min opfordring vil derfor nu blot være, at man – i det omfang det er muligt – ignorerer BTs dækning af de politiske partier og i videst muligt omfang afholder sig fra at bruge YouGov, når det gælder om at belyse danskernes holdninger til politiske spørgsmål.


Bragt i Altinget, 17. juni 2020