Vil de fleste gerne læse flere bøger?

Hos Politiken kan man læse følgende nyhed om en ny undersøgelse: “På åbningsdagen for årets bogmesse i København modtager bogbranchen en opmuntrende besked: De fleste vil gerne læse flere bøger.”

Min første tanke er, at det måske er en interessant undersøgelse, men også en lidt ligegyldig en af slagsen. Mange vil gerne motionere mere, spise sundere, læse mere, forurene mindre og så videre. Det er der ikke så meget nyt i.

Det komiske ved forhåndenværende undersøgelse er dog, at den ikke er repræsentativ. Vi kan med andre ord intet sige om, hvad de fleste rent faktisk gerne vil. Om undersøgelsen skriver Politiken: “Det viser en undersøgelse, som netboghandlen Saxo har foretaget blandt 8.382 af sine brugere. Ikke mindre end 56 procent af brugerne kunne godt tænke sig at få læst mere, end de gør i dag.”

Der er altså ikke tale om en repræsentativ undersøgelse blandt danskerne, men en komplet ligegyldig undersøgelse, der udelukkende tjener som “gratis” (som i indirekte betalt, cf. nedenfor) reklame for en netboghandel. Den interessante nyhed, hvis vi skal forsøge at identificere en sådanne, må være, at 44% af Saxos brugere ikke har nogen interesse i at læse mere, end de allerede gør.

Til de journalister, der måtte læse med: Stop med at formidle denne slags undersøgelser. Det er ikke en nyhed, at folk der befinder sig i en (digital) boghandel, har interesse i at læse. Det er ligeledes ikke en nyhed, at folk der går i motionscenter gerne vil motionere.

Hvorfor rapporterer Politiken så ukritisk en elendig undersøgelse inklusiv et interview med Saxos direktør og stifter? Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg kan konstatere, at artiklen akkompagneres af en betalt reklame for samtalebogen Du store verden, der, når man klikker på den, henviser til – surprise, surprise – Saxo.com.