Tre simple step til at gøre din kedelige meningsmåling unik

Hvad gør man som journalist når de fleste af de meningsmålinger der kommer ud med timers mellemrum i disse dage, ligner hinanden, men skal formidles og gerne blive set af så mange som muligt? Der er heldigvis flere ting man skal/kan gøre, for at få sin enkelte og kedelige meningsmåling til at se ud af mere, end den er. Her følger tre simple step.

1. Lev i en osteklokke
Det første og måske vigtigste step som journalist er selvfølgelig at undlade at formidle andre meningsmålinger, på samme måde som Coca Cola ikke reklamerer for Pepsi. I løbet af valgkampen er eksempelvis Epinion, der laver målinger for DR, kun nævnt én gang på TV2s politiske site. Megafon, der foretager målingerne for TV2, er ikke, jf. hvad jeg kan se, nævnt på DRs hjemmeside i løbet af den seneste uge. Dette er perfekt. For hver gang et medie nævner en måling fra et institut, de ikke selv har smidt penge efter, falder værdien af deres egen investering i egne målinger – og den enkelte måling bliver mindre unik.

2. Find på en historie
Det andet step handler om at finde en journalistisk vinkel, der har en god historie. Ingen gider læse om en meningsmåling, hvis der kun er rå tal og den faktuelle kendsgerning, at sammenlignet med andre målinger, er der intet sket. Hvis dækningen var sådan, kunne læserne nøjes med én artikel om meningsmålingerne om dagen, og det kan vi ikke have. Det er dog ikke noget nemt job at finde en unik vinkel, for de fleste meningsmålinger viser ikke noget specielt i forhold til, hvad andre målinger viser. Det er derfor, at langt de fleste journalister glemmer alt om den statistiske usikkerhed i målingerne og tolker på decimalers ikke-signifikante forskelle.

Et godt eksempel på en god historie er TV2s dækning af den seneste Megafon-måling. I denne måling får de blå partier sammenlagt 50,6% af stemmerne, men hvis man fjerner de 1,3 procent Kristendemokraterne får og regner på tallene hos de partier, der er over spærregrænsen, giver det 50% til blå blok. 50/50. Ikke en anden måling, men en meget sjovere historie – og en journalistisk vinkel, hvor man kan sige, at det er et enormt spændende valg. Og så kan man selvfølgelig få Megafons direktør, Asger H. Nielsen, til at kommentere på den: “Det er første gang jeg ser 50/ 50. Jeg har aldrig set noget så tæt i hele mit liv.” Med andre ord: Vi har en meningsmåling, der ikke adskiller sig fra de andre, men pludselig er en god historie.

3. Spred nyheden… før, under og efter

Når du har en god historie, er det bare om at få den delt. Forsøg gerne at overdøve vægtede gennemsnit og andre målinger (jf. pkt. 1) og brug alt fra de sociale medier til nyhedsudsendelser, for at få budskabet ud til selv de personer, der er af den naive opfattelse, at de kunne nøjes med en håndfuld målinger om dagen. Hvis man er rigtig dygtig skal man også bygge en stemning op omkring målingen, så folk ved, at der er noget specielt i vente. For at blive ved Megafon-målingen kan det gøres ved at fortælle om, at der er noget opsigtsvækkende og spændende i vente (før målingen offentliggøres):

Dette er tre simple step, der let lader sig applicere. Selvom du ligger inde med en meningsmåling, der ikke er unik og ikke viser noget nyt, kan du godt få det til at se sådan ud. God fornøjelse.