Cevea om samfundets problemer

Fra “Tænketanken” Ceveas facebook-side. Konklusion:

  • Når alle er 100 pct. lige, er der ingen samfundsmæssige problemer.

Tosser.

2 Comments

  1. Hej Erik,

    For det første er det vel en model, som aldrig vil ‘passe’ et hundrede procent, da 100 % lighed mellem en samling af mange mennesker aldrig kan lade sig gøre. Så pas på med at tage det så bogstaveligt ;)

    For det andet er der en række positive effekter ved at begrænse ulighed. Jeg kan eksempelvis henvise til Wilkinson, R. (2004) “Why is Violence More Common Where Inequality is Greater?”. Man kan naturligvis kritiserer artiklen for at skyde med spredehagl, men figur 1 er i hvert fald interessant at betragte. Samtidig skal man bemærke den kontekst som resultaterne skal ses i. Men det er nu stadig interessant at betragte.

    Genial blog, du har.
    Hysse

  2. Hej Hysse. Mange tak for din kommentar.

    Når der er tale om en sådan model, bør man i høj grad kunne problematisere dets antagelser og implikationer. Den kommer ikke ud af ingenting, men repræsenterer et tankemønster – eller paradigme, om man vil – ift. hvordan man forholder sig til (u)lighedsdiskussionen.

    I dette tilfælde er grafen for simpel og kvalificerer ingen politisk debat. Tværtimod. Det er dog selvfølgelig interessant at hævde, at der er en positiv lineær sammenhæng mellem indkomstulighed og samfundsmæssige problemer (hvad pokker man så end mener med dette). Det er svært ikke at tage sådan en påstand bogstaveligt.

    Jeg finder det desværre symptomatisk for venstreorienterede at påstå, at det hele bare handler om at reducere indkomstforskelle, og så bliver det bedre – uafhængigt af sociale og politiske faktorer, samt de økonomiske dynamikker forbundet med samme. På samme måde som mange højreorienterede påstår at svaret på alt er lavere skatter og mere marked.

    Det kunne ikke falde mig ind kategorisk at påstå, at der ikke kan være positive effekter forbundet med at begrænse ulighed.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *